شماره گذاری با حروف الفبا در ورد

شماره گذاری با حروف الفبا در ورد

شماره گذاری با حروف الفبا در ورد

یکی از قابلیت هایی که نرم افزار ورد دارد شماره گذاری صفحات در ورد میباشد که در این صورت شما میتوانید پروژه های منظم تری ایجاد کنید و کاربر را برای گشتن در صفحات مختلف ورد هدایت کنید. اگر میخواهید کار با ورد را به صورت حرفه ای یاد بگیرید میتوانید با مراجعه به صفحه آموزش ورد رایگان فیلم های آموزشی رایگان را مشاهده کرده و برای ورود به بازار کار و کسب درآمد آمادگی لازم را کسب کنید. در این مقاله روش های کاربردی شماره گذاری با حروف الفبا در ورد را به شما آموزش خواهیم داد.

شماره گذاری صفحات در ورد

یکی از کارهایی که میتوانید با نرم افزار ورد انجام دهید این است که کاربران را برای مراجعه به صفحه مورد نظر هدایت کنید تا سریع تر بتوانند به هدف مورد نظر خود برسند. شماره گذاری صفحات در ورد به شما این امکان را میدهد تا پروژه های ورد خود را منظم تر ارائه دهید. از قابلیت های مهم ورد شماره گذاری اتوماتیک در ورد میباشد که در این مقاله به شما این مورد را نیز آموزش خواهیم داد.

شماره گذاری در ورد از صفحه دوم

مراحل شماره گذاری در ورد و پاسخ به سوال چگونه در ورد شماره صفحه بزنیم به این صورت میباشد:

همان طور که میدانید امروزه یادگیری ورد یکی از ملزومات برای ورود به بازار کار و کسب درآمد میباشد. اگر میخواهید برای آزمون های استخدامی و آزمون فنی حرفه ای آمادگی لازم را پیدا کنید و سریعا وارد بازار کار شده و کسب درآمد داشته باشید میتوانید با مراجعه به صفحه نمونه سوالات ورد با جواب به منبعی از سوالات دسترسی پیدا کنید.

شماره گذاری با حروف الفبا در ورد

حالا که متوجه شدید نحوه شماره گذاری صفحات در ورد چگونه است میرسیم به مبحث اصلی که شماره گذاری با حروف الفبا در ورد میباشد. برای شماره گذاری با حروف الفبا در ورد شما باید روی صفحه ای که میخواهید شماره صفحه به صورت حروف الفبا باشد کلیک راست کنید.

گزینه هایی برای شما نمایش داده میشود که باید از بین گزینه ها Format Page Numbers را انتخاب کنید.

در این مرحله یک پنجره نمایش داده میشود که باید از منو کشویی نمایش داده شده گزینه Number Format را انتخاب نمایید و در گزینه Start at مشخص نمایید که از چه صفحه ای میخواهید با چه حرفی شماره گذاری انجام شود. با انتخاب Ok شماره گذاری با حروف الفبا در ورد را از صفحه ای که تعیین کرده اید مشاهده خواهید کرد.

اگر میخواهید مراحل شماره گذاری به روش های مختلف را در ورد به صورت تصویری یاد بگیرید میتوانید به صفحه شماره گذاری صفحات در ورد مراجعه کنید.

چگونه صفحات ورد را با حروف و اعداد شماره ‌گذاری کنیم؟

قدم بعد این است که در همان شکل فعال‌بودن هدر یا فوتر، در ابتدای Section 2، در تب Design و در دسته Navigation، گزینه Link to Previous را غیرفعال کنید.

اکنون می‌توان عدد این صفحه را انتخاب کرد و آن را پاک کرد. مشاهده می‌کنید که تمام شماره صفحاتی که در Section 1 قرار دارند، حذف می‌شوند.

اکنون تصمیم داریم که صفحات Section 2 با حروف شماره‌گذاری شوند. بدین منظور در حالت فعال‌بودن هدر، شماره صفحه را انتخاب کنید. راست کلیک بزنید و از گزینه‌های موجود Format Page Numbers را انتخاب کنید.

از پنجره بازشده و از کشوی گزینه Number Format، گزینه موردنظر برای شماره‌گذاری صفحات را انتخاب کنید.

در همین پنجره از گزینه Page Numbering، گزینه Start at را فعال کنید و انتخاب کنید که شماره‌گذاری از کدام حرف آغاز شود. Ok را انتخاب کنید.

می‌بینید که شماره‌گذاری صفحات در Section 2 با حروف انجام شده است.

مشکل در شماره گذاری صفحات ورد

یکی از رایج ترین مشکل در شماره گذاری صفحات ورد که توسط کاربران گزارش شده است شماره گذاری تکراری در صفحات ورد میباشد. علت بروز مشکل در شماره گذاری صفحات ورد انجام عملیات شماره گذاری ورد به صورت اشتباه میباشد. برای آن که شماره صفحات در ورد به درستی نمایش داده شود شما میتوانید مراحل زیر را به ترتیب پیش روید.

در صورتی که این مراحل را پیش روید میتوانید اطمینان داشته باشید که مشکل در شماره گذاری صفحه برای شما ایجاد نخواهد شد.

پیشنهاد مطالعه: چگونه فایل ورد را ذخیره کنیم که بهم نریزد

حذف شماره صفحه تکراری در ورد

در صورتی که شماره صفحه برای شما اشتباه نمایش داده شود و یا قصد داشته باشید که شماره صفحه در برگه های خاصی از ورد نمایش داده نشود میتوانید اقدام به حذف شماره صفحه تکراری در ورد و یا به طور کلی حذف شماره صفحه در ورد کنید.

برای این کار باید تب Insert را انتخاب کنید و از بخش Header & Footer منو Page Number را باز کنید و از میان گزینه های نمایش داده شده گزینه Remove Page Numbers را بزنید.

دقت داشته باشید در صورتی که گزینه Remove Page Numbers برای شما فعال نباشد میتوانید روی هدر و یا فوتر پروژه وردتان دو بار کلیک کنید و Delete را بزنید.

پیشنهاد مطالعه: نمونه سوالات ورد با جواب pdf

شماره صفحه فارسی در ورد

ساده ترین روش برای شماره صفحه فارسی در ورد این است که شما باید منو File را انتخاب کنید و گزینه options را انتخاب کنید. گزینه Advanced را انتخاب کرده و از بخش show document content گزینه Numeral را انتخاب و از منو نمایش داده شده Hindi را انتخاب نمایید.

دیگر ترفند شماره صفحه فارسی در ورد به این صورت است که باید شماره صفحه مورد نظرتان در ورد را انتخاب کنید و روی آن کلیک راست کنید و گزینه Edit Field را انتخاب نمایید. در سمت چپ برای شما گزینه هایی نمایش داده میشود که باید گزینه Page را انتخاب نمایید و تیک Preserve formatting during updates را فعال نمایید و فرمت مورد نظر را برای شماره صفحه تان انتخاب نمایید.

پیشنهاد مطالعه: علت غیر فعال شدن نوار ابزار در ورد 2019

اگر میخواهید صفر تا صد ورد را بدون هیچ پیش نیازی یاد بگیرید و مدرک فنی حرفه ای دریافت کنید شرکت در کلاس های آموزش ورد آریا تهران به شدت به شما پیشنهاد میشود. این کلاس هاس آموزشی به صورت حضوری و آنلاین برگزار میشود و شما میتوانید بدون هیچ محدودیتی از آموزش های برترین اساتید بهره مند شوید.

در آموزشگاه آریا تهران برترین اساتید حضور دارند و شما میتوانید این اطمینان را داشته باشید که با شرکت در این دوره هرآنچه برای ورود به بازار کار نیاز است به شما آموزش داده میشود. هزینه دوره ورد آریا تهران بسیار مناسب است و مدرک فنی حرفه ای بین المللی به کارآموزان اعطا میشود و شرایط برای ورود هرچه سریع تر به بازار کار و کسب درآمد فراهم است. برای اطلاعات بیشتر در مورد این کلاس ها میتوانید به سایت آریا تهران به نشانی www.aryatehran.com مراجعه کنید و یا با همکاران ما با شماره های ۰۲۱۶۶۹۱۹۶۳۴ الی ۷ تماس بگیرید.

شماره زدن صفحات در ورد به انگلیسی

شماره زدن صفحات در ورد به زبان انگلیسی را می‌توان به سه روش مختلف به انجام رساند. در ادامه به این روش‌ها خواهیم پرداخت.

روش اول: تعبیه شماره صفحات

برای شروع کار، در بخش بالایی یا پایینی صفحه سند خود در ورد دو بار راست کلیک کنید. با این کار «منوی طراحی» (Design Menu) باز می‌شود که از آن برای قرار دادن شماره صفحات استفاده می‌کنیم. در یک رویکرد جایگزین، می توانید روی زبانه «Insert» در نوار بالای صفحه نیز کلیک کنید. با این کار شاهد ریبانی در بالا خواهید بود که اجازه می‌دهد شماره‌های صفحات را اضافه کنید.

حالا روی گزینه «Page Number» بزنید تا گزینه‌های مختلف پیش رویتان قرار بگیرند. با این گزینه‌ها می‌توانید تصمیم بگیرید که شماره صفحات در کدام نقطه قرار می‌گیرند. می‌توانید نشانگر ماوس خود را روی گزینه‌های گوناگون مانند «بالای صفحه» (Top of Page) یا «پایین صفحه» (Bottom of Page) یا سایر موارد ببرید تا پیش‌نمایشی از حالت نهایی صفحات را مشاهده کنید. ناگفته نماند که گزینه‌های دیگری نیز برای قرار دادن شماره‌ها در سمت چپ یا راست یا مرکز نیز دارید.

شکل و شمایل مورد نظر خود برای شماره‌های صفحات را انتخاب کنید تا فرایند شماره زدن به صورت خودکار انجام شود. به محض اینکه محل دقیق شماره‌های صفحات خود را برگزینید، نرم‌افزار ورد به صورت خودکار اعداد را به تمام صفحات موجود در سند شما اضافه می‌کند.

در نظر داشته باشید که نسخه‌های مختلف نرم‌افزار مایکروسافت ورد ممکن است به روش‌های اندک متفاوتی شماره زدن صفحات را پیاده‌سازی کنند. هر نسخه از ورد اندکی با نسخه‌های دیگر متفاوت است و بنابراین محل قرارگیری دکمه‌ها دچار تغییر می‌شود. با این حال تمام نسخه‌های جدیدتر ورد اجازه می‌دهند که با دو بار راست کلیک در بخش بالایی یا پایینی صفحات، منوی Page Number را باز کرده و گام‌هایی که بالاتر شرح دادیم را در پیش بگیرید.

روش دوم: قالب‌بندی شماره صفحات

روی یک شماره صفحه کلیک کنید تا فونت، رنگ و شمایل آن را تغییر دهید. اگر می‌خواهید شماره صفحات شما فونتی به‌خصوص داشته باشند، خیلی ساده روی آن دو بار راست کلیک کنید. شماره مورد نظر سپس به رنگ آبی درمی‌آید، مثل هر متن دیگری که بعد از انتخاب شدن در ورد، هایلایت می‌شود. از اینجا به بعد می‌توانید خیلی ساده فونت، رنگ و ابعاد را دستخوش تغییر کنید. تغییرات شما به صورت خودکار در سراسر سند پیاده‌سازی خواهند شد.

با استفاده از فاصله انداختن میان صفحات، شماره زدن صفحات در ورد را آغاز کنید. اگر می‌خواهید صفحه شماره «۱» در واقع چند صفحه جلوتر از نخستین صفحه باشد، لازم است میان صفحات فاصله بیندازید. پیش از هر چیز، نشانگر ماوس خود را روی صفحه‌ای ببرید که می‌خواهید صفحه آغازین باشد. سپس:

در نوار بالایی به سراغ «Page Layout» و بعد «Breaks» بروید. زیر بخش «Breaks»، گزینه «Next Page» را بزنید. روی شماره صفحه کنونی دو بار راست کلیک کنید. روی «Page Number» و سپس «Format Page Number» کلیک کنید. حبابی که با عبارت «Start At» علامت خورده را انتخاب کرده و سپس عدد «1» را برگزینید تا شمارش صفحات دوباره از یک آغاز شود.

حذف کردن نخستین شماره صفحه برای دستیابی به یک عنوان صفحه شسته‌رفته‌تر. برای انجام این کار، بار دیگر روی سربرگ یا پابرگ صفحه دو بار کلیک کنید تا منوی صحیح باز شود. سپس کادری که «Different First Page» نام گرفته را یافته و تیک آن را نبزنید. حالا می‌توانید به صورت آزادانه روی شماره صفحه نخست کلیک و آن را حذف کنید. سایر شماره‌ها نیز دست‌نخورده باقی می‌مانند.

بسیاری از اوقات، صرفا با کلیک روی دکمه «Different First Page»، شماره صفحه نخست به صورت خودکار پاک می‌شود. اکثر ارائه ها و اسناد واقعا نیازی به نخستین شماره صفحه ندارند. وقتی با نخستین صفحه یا اسلاید روبه‌رو هستیم، بدیهتا شماره آن نیز «۱» خواهد بود.

از «Format Page Numbers» برای اعمال تغییرات به خصوص مانند نوع اعداد و سرفصل‌ها استفاده کنید. اگر می‌خواهید اندکی ظرافت بیشتری به خرج دهید، بار دیگر روی سربرگ یا پابرگ دو بار کلیک راست کنید. بعد روی «Page Numbers» کلیک کرده و زیر منویی که ظاهر می‌شود، به سراغ گزینه «Format Page Numbers» بروید. از اینجا می‌توانید از انواع مختلف اعداد (مانند اعداد یا حروف لاتین) استفاده و یا مشخصه‌های ظاهری بنیادین اعداد را شخصی‌سازی کنید. این گزینه‌ها آنقدرها زیاد نیستند، اما نیازهای اساسی را برطرف می‌سازند.

برای خروج از نوار Design یا سربرگ یا پابرگ، دکمه «Esc» را روی کیبورد خود بفشارید. دکمه «Esc» یا «Escape» شما را به حالت نگارش معمولی بازخواهد گرداند و شماره‌های صفحات نیز برای شما قالب‌بندی خواهند شد. حالا می‌توانید مثل همیشه نوشتن را از سر بگیرید.

روش سوم: شماره زدن صفحات در ورد روی موبایل

روی دکمه «Insert» کلیک کنید. با این کار منویی بسیار ساده برای قالب‌بندی سند شما باز می‌شود. در واقع کار با اپلیکیشن موبایل ورد حتی از نسخه دسکتاپ هم آسان‌تر است.

گزینه «Page Numbers» را برای تنظیم کردن اعداد بزنید. گزینه‌های بسیار زیادی برای تعیین محل قرارگیری اعداد در اختیار شما قرار گرفته و حتی برخی از این گزینه‌ها شمایلی هنرمندانه به سند شما خواهند بخشید.

برای شخصی‌سازی اعداد خود، گزینه «Headers and Footers» و سپس «Options» را بزنید. با این کار می‌توانید مجموعه‌ای از صفحات نخست مختلف داشته باشید، نحوه نمایش صفحات زوج و فرد را تغییر دهید و یا شماره صفحات خود را به کل حذف کنید.

حالا می‌توانید سند خود را از اپلیکیشن موبایل به نسخه دسکتاپ انتقال دهید. تمام تغییراتی که از طریق اپلیکیشن موبایل ورد روی سند خود ایجاد می‌کنید کاملا با نسخه‌های دسکتاپ سازگاری دارند. بنابراین می‌توانید با خیال راحت به شماره زدن صفحات در ورد موبایل یا تغییر دادن آن‌ها مشغول شوید و مطمئن باشید که قالب‌بندی تمام سند هنگام ارسال به برنامه‌ای دیگر، به همان شکل باقی می‌ماند.

تغییر زبان شماره گذاری صفحات در ورد

شماره گذاری صفحات در ورد به طور پیش‌فرض با زبان انگلیسی انجام خواهد شد. برای تغییر این روند لازم است تنظیمات شماره گذاری را برای تمام متن عوض کنید.

برای این کار با مراجعه به زبانه File و کلیک روی Options به منوی تنظیمات متن رفته و از قسمت Show Document Content روی لیست کشویی Numeral کلیک کرده و در نهایت از لیست پیش روی Context را انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه، زبان اعداد متن با توجه به زبان متن تعیین خواهد شد.

این یعنی در یک مقاله فارسی، شماره گذاری صفحات و انواع دیگر شماره گذاری با زبان فارسی انجام خواهند شد.

چگونه صفحات WORD را به چند بخش تقسیم کنیم؟

برخی اسناد ورد همچون صفحات پایان‌نامه، نخستین صفحات آن شماره‌گذاری نمی‌شوند و از صفحات فهرست به بعد مطابق با فرمت‌های هر دانشگاه به‌صورت مجزا شماره‌گذاری می‌شوند.

برای مثال صفحات عنوان، تقدیم، تشکر و چکیده شماره‌گذاری نمی‌شوند و صفحات پس از آن و فهرست مطالب با حروف ابجد شماره‌گذاری می‌شوند. پس از این صفحات، متن اصلی تا انتها با اعداد شماره‌گذاری می‌شوند.

اولین مرحله برای درج شماره صفحه در ورد شما باید این‌گونه عمل کنید: با رفتن به تب Insert و در دسته Header & Footer گزینه Page Number را انتخاب کنید.

یکی از گزینه‌های موردنظر را انتخاب کنید و محل قرارگیری شماره صفحه را تعیین کنید.

مشاهده می‌کنید که صفحات شماره‌گذاری می‌شوند. اکنون قصد داریم تعدادی از صفحات شماره نداشته باشند، تعداد دیگری از صفحات با حروف ابجد و بقیه صفحات با اعداد، شماره بخورند. برای این منظور باید صفحات فایل ورد را به سه بخش تقسیم کنیم.

برای نمونه تصمیم داریم که دو صفحه نخست را بدون شماره تنظیم کنیم. برای این کار مکان‌نما باید در کنار آخرین سطر صفحه دوم و پس از آخرین کلمه قرار گیرد. در تب Layout، در بخش Page Setup، گزینه Breaks را انتخاب می‌کنیم. از منوی کشویی باز شده گزینه Next Page را انتخاب می‌کنیم.

می‌بینیم که مکان‌نما به ابتدای صفحه بعد منتقل می‌شود و این یعنی صفحه شکسته شد. با دابل‌کلیک روی هدر یا فوتر یکی از صفحات می‌بینم که هدر یا فوتر به دو دسته Section 1 و Section 2 بخش‌بندی شده است؛ یعنی این سند به دو بخش تقسیم شده است.

ایجاد سکشن‌های دیگر در صفحات ورد

اکنون تصمیم داریم که فایل ورد خود را به بخش دیگری نیز تقسیم کنیم. برای مثال پس از صفحات فهرست و برای بخشی که متن اصلی آغاز می‌شود.

مجدداً روی آخرین سطر آخرین صفحه پیش از شروع متن اصلی و پس از آخرین کلمه قرار می‌گیریم و همان مراحل پیش را تکرار می‌کنیم. تب Layout، در بخش Page Setup، گزینه Breaks را انتخاب می‌کنیم و از منوی کشویی بازشده گزینه Next Page را انتخاب می‌کنیم.

می‌بینیم که مکان‌نما به ابتدای صفحه بعد منتقل می‌شود و این یعنی صفحه در این بخش شکسته شد. با دابل‌کلیک روی هدر یا فوتر یکی از صفحات می‌بینیم که هدر یا فوتر به دو دسته Section 2 و Section 3 بخش‌بندی شده است

اکنون فایل ورد ما سه بخش شده است. با دابل‌کلیک روی هدر یا فوتر و با حرکت روی صفحات، تعداد و شماره Section قابل‌مشاهده است. اما اینجا کار تمام نمی‌شود. در ادامه یاد می‌گیرید که چگونه شماره‌گذاری را به‌طور دلخواه تنظیم کنید.

نحوه شماره گذاری صفحات ورد از صفحه دلخواه

یکی از مشکلات عمومی کاربران در زمینه شماره گذاری صفحات در ورد ، عدم توانایی آنها در انتخاب صفحه دلخواه جهت شماره گذاری است. برای مثال کاربری که دارای یک سند ۵۰ صفحه ای است می خواهد از صفحه ۵ به بعد را شماره گذاری (با شروع از عدد یک) کند در حالی که صفحات قبلی (یعنی ۱ تا ۵) شماره ای نگیرند.

قابل ذکر است این روش برای تمامی نسخه های ورد کاربرد دارد با این تفاوت که در نسخه های مختلف ممکن است جای چند گزینه متفاوت باشد.

شیوه فصل بندی در ورد

بسیاری از کتاب‌ها و مقالات آموزشی از چند فصل تشکیل می‌شوند. برای شماره گذاری صفحات در چنین مواردی بهتر است قبل از هر چیزی فصل‌بندی‌ها را مشخص کنید. برای این کار لازم است از زبانه Layout به

زبانه Break رفته و فصل‌بندی را انجام دهید. همچنین اگر می‌خواهید از شماره‌گذاری‌ها برای عکس‌ها و جداول استفاده کنید (برای مثال «شکل ۳-۱-۱») لازم است به زبانه Insert و منوی Page Number مراجعه کرده و پس از کلیک روی Format Page Number، تیک Include Chapter Numbers را برنید.

همچنین برای شماره‌گذاری تمام صفحات به جز صفحه اول می‌توانید روی بالاترین بخش یکی از صفحات (Header) دابل کلیک کنید تا به صفحه Header & Footer tools منتقل شوید.

در این صفحه می‌توانید با تیک زدن Different First Page از شماره‌گذاری آن جلوگیری کنید. تیک دیگری زیر این تیک قرار دارد که با آن می‌توانید فقط صفحات زوج یا فقط صفحات فرد را شماره‌گذاری کنید. در نهایت با کلیک روی Close Header and footer که در سمت راست منوی ظاهر شده قرار دارد، از این حالت خارج خواهید شد.

شماره گذاری صفحات با استفاده از Quick Parts

راه دیگری هم برای شماره گذاری صفحات در ورد وجود دارد که از زبانه Insert و گزینه Header & Footer قابل دسترسی خواهد بود. پس از کلیک روی زبانه Insert روی آیکون کوچکی که در کنار Text Box قرار دارد کلیک کنید و از منوی پیش رو گزینه Field را انتخاب کنید.

در ادامه پنجره‌ای باز خواهد شد. از گزینه‌های سمت چپ، Page را انتخاب کرده و سپس فرمت شماره‌گذاری خود را از گزینه‌های سمت راست انتخاب کنید. پس از کلیک روی OK، شماره گذاری صفحات با فرمت انتخاب شده انجام می‌شود.

منابع:

منبع: شماره گذاری با حروف الفبا در ورد

منبع: فهرست بندی در ورد 2016

منبع: نمونه سوالات word 2007 با جواب+pdf

منبع: چگونه فایل ورد را با پسوند docx ذخیره کنیم

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email