شرایط کاری مختلف کسب وکارها در کشور باعث تلاش برای استاندارد سازی فعالیت های اقتصادی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه شد. در این راستا عواملی چون بیمه کارکنان، حداقل حقوق و جدول طبقه بندی مشاغل قوانینی بود که با این هدف شکل گرفتند. اگر شما علاقه به دانستن در این باره (جدول طبقه بندی مشاغل بر اساس مدرک تحصیلی) را دارید در ادامه شمارا دعوت به خواندن این مقاله میکنم.

موضوعاتی که در این مقاله به آن میپردازیم :

عبارت طبقه بندی مشاغل به معنی تقسیم بندی مشاغل در سازمان از پایین تا بالاترین سطح شغلی بر اساس عواملی مانند تخصص، اهمیت، مهارت ها ، وظایف و سایر عوامل می باشد.

اجرای طرح طبقه بندی مشاغل ۱۴۰۰ قانون کار در برخی کارگاه ها الزامی است. 

کارگاه هایی که اجرای طرح طبقه بندی مشاغل الزامی است دارای دو حالت هستند.

الف) کارگاهایی که تعداد کارگران آن ها بیشتر از ۵۰ نفر باشد. 

ب) شرکت های خدماتی تامین نیروی انسانی و پیمانکاری طرف قرارداد با دستگاه های اجرایی بدون توجه به تعداد کارگران مکلف به اجرای طرح طبقه بندی مشاغل وزارت کار هستند.

جدول طبقه بندی مشاغل 1400

از تاریخ 1/1/70 نحوه محاسبه تجربه قابل قبول مندرج در شرایط احراز رشته های شغلی بر اساس ضوابط ذیل خواهد بود : 

الف)مراد از تجربه آن بخش از خدمات دولتی و یا غیر دولتی مستخدم است که سبب افزایش مهارت مستخدم می گردد . 

ب)تجربه مربوط عبارت از آن قسمت از خدمات مستخدم است که در رشته مربوط به شغل مورد تصدی او باشد 

ج)تجربه مشابه عبارت از آن بخش از خدمات مستخدم است که در زمینه شغل مورد تصدی او باشد (مانند تجربه کمک بهیاری برای بهیاری ، تجربه کارپردازی برای انبارداری ) تشخیص تجربه مشابه بعهده کمیته موضوع ماده 12 آئین نامه خواهد بود. 

اگر به دنبال آموزش حسابداری بازار کار بصورت کاربردی و عملی هستید حتما از خدمات مجتمع فنی آریا تهران استفاده کنید

در طرح طبقه بندی مشاغل میزان استفاده از مدرک تحصیلی بستگی به شرایط احراز آن شغل دارد بنابراین در حالت عادی امکان صرف نظر نمودن از مدرک تحصیلی وجود ندارد مگر اینکه در شرایط احراز شغل جدید مدرک تحصیلی کمتری لحاظ شده باشد که آن هم نباید باعث کاهش گروه شغلی فرد بدون رضایت کتبی وی شود .

در شرکت هایی که طرح طبقه بندی مشاغل را اجرا می کنند مدرک تحصیلی تاثیر بسزایی در رتبه بندی مشاغل دارد . به طور مثال افراد با شرایط شغلی یکسان که فقط مدرک تحصیلی متفاوتی دارند فردی حقوق بیشتری دریافت میکند که مدرک تخحصیلی بالاتری داشته باشد.

کارگاه هایی که دارای 50 یا بیشتر از آن کارگر دارند  ملزم به اجرای طرح طبقه بندی مشاغل هستند. 2. شرکت های خدماتی (پیمانکاری و تامین نیروی انسانی) طرف قرارداد با دستگاه های اجرایی

طرح طبقه بندی مشاغل

طرح طبقه بندی مشاغل شامل چه کارگاههایی میشود؟

کارگاه های مشمول این طرح عبارتند از کلیه کارگاه هایی که حداقل 50 نفر نیروی انسانی فعال داشته باشند. تفاوتی در دائم یا پاره وقت بودن آنها وجود ندارد.

جریمه عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل چقدر است؟

در صورتی که یک کارگاه یا شرکت که مشمول طرح طبقه بندی مشاغل باشند ، اقدام به اجرای آن نکنند، کارکنان می توانند از کارفرما شکایت کرده و وی را مجبور به اجرای طرح، همچنین محاسبه و پرداخت معوقات طبقه بندی مشاغل نمایند. وزارت تعاون می تواند کارفرما را به پرداخت 50 درصد از کل هزینه ها و معوقات اجرای طرح جریمه نماید.

آیا کارگران قرارداد موقت هم مشمول طرح طبقه بندی میشوند ؟

برای اجرای این طرح فرقی نمی کند که قرارداد کارگر، از چه نوعی باشد. همین که کارگر مشمول قانون کار باشد مشمول طرح طبقه بندی مشاغل نیز می باشد.

چگونه طرح طبقه بندی مشاغل بگیرم ؟

ابتدا لازم است طرح طبقه بندی مشاغل بنابر جدول قانون کار تهیه شود و مورد تأیید بازرسان اداره کار برسد. پس از اخذ تأییدیه می توانند درخواست خود را برای اجرای آن ثبت نموده و منتظر مجوز وزارت کار و تعاون باشند.

تاثیر مدرک بر ظبقه بندی مشاغل

تاثیر مدرک تحصیلی در طرح طبقه بندی مشاغل چیست؟

در شرکت هایی که مجموعه قوانین طرح طبقه بندی مشاغل را اجرا میکنند مدرک تحصیلی یکی از عوامل تأثیر گذار بر رتبه بندی مشاغل مدرک تحصیلی کارکنان می باشد.

به طور مثال با تاثیر مدرک تحصیلی در طرح طبقه بندی مشاغل، مزد شغل برای افراد با شرایط یکسان که فقط دارای مدرک تحصیلی متفاوتی هستند با یکدیگر متفاوت است. هرچه مدرک تحصیلی بالاتر باشد مزد شغل بیشتر است.

اگر به دنبال دریافت مدرک فنی حرفه ای هستید حتما از خدمات مجتمع فنی آریا تهران استفاده کنید.