بازار کار رشته سئو در خارج از کشور

بازار کار رشته سئو در خارج از کشور

یکی از مهمترین فاکتور هایی که میتوان برای انتخاب شغل سئو در نظر گرفت درآمد می باشد. در این صفحه صفر تا صد درآمد سئوکار در ایران و کشور های خارجی توضیح داده شده است. اگر میخواهید به یک سئوکار حرفه ای تبدیل شوید می توانید با شماره های 02166919634 الی 7 تماس بگیرید و یا به سایت آریا تهران به نشانی www.aryatehran.com مراجعه کنید و در کلاس های سئو آریا تهران با تدریس برترین اساتید سئو ایران و امکان دریافت مدرک فنی حرفه ای شرکت کنید.

متخصص سئو کیست و چه وظایفی دارد؟

قبل از اینکه میزان حقوق متخصص سئو را بررسی کنیم، به‌صورت مختصر به وظایف این شخص می‌پردازیم. همان طور که می‌دانید، سئو مخفف عبارت Search Engine Optimization به‌معنی بهینه‌سازی موتور جست‌وجو است. از این رو، متخصص سئو هم کسی است که فرآیند بهینه‌‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جست‌وجو را انجام می‌دهد.

فردی که به‌عنوان متخصص سئو فعالیت می‌کند، باید از یک سری مهارت‌ها برخوردار باشد تا بتواند صفحات مختلف سایت را در هر کلمهٔ کلیدی، به رتبهٔ اول لیست نتایج برساند. برخی از مهم‌ترین مهارت‌های لازم برای این کار عبارتند از:

  • تفکر انتقادی
  • مهارت نوشتن
  • مهارت‌های فنی و برنامه‌نویسی
  • مهارت‌های اجتماعی
  • توانایی تجزیه‌و‌تحلیل
  • توانایی کار با اکسل
  • مدیریت پروژه
  • توانایی کار با ابزارهای سئو
  • بازاریابی محتوایی ( برای اطلاعات بیشتر، وارد صفحه دوره تولید محتوا شوید.)
  • توانایی شناسایی کلمه‌ها با حجم جست‌وجوی کم و زیاد
  • آشنایی مقدماتی با HTML

دقت داشته باشید، هرقدر متخصص سئو دارای تعداد بیشتری از این مهارت‌ها باشد، می‌تواند به درآمد بالاتری دست یابد. البته کیفیت آن‌ها هم از اهمیت بالایی برخوردار است و تنها کمیت مهم نیست.

اما اگر می‌خواهید به یک سئوکار تبدیل شوید، علاوه بر مهارت‌های لازم، باید از وظایف کارشناس سئو هم آگاهی داشته باشید. به همین خاطر، مهم‌ترین نقش‌ها و وظایفی را که متخصص سئو بر عهده دارد، برایتان آورده‌ایم:

  • بهینه‌سازی ساختار سایت برای موتورهای جست‌وجو
  • بررسی بک‌لینک‌ها (پروفایل بک‌لینک) و عملکرد آن‌ها
  • کشف، گسترش و بهینه‌سازی مداوم کلمات کلیدی مرتبط با وب‌سایت
  • تجزیه‌وتحلیل تکنیک‌های تبلیغاتی رقبا
  • همکاری با تیم توسعه و اطمینان از سرعت سایت و به‌کارگیری بهترین شیوه‌های سئو در کدهای آن
  • ارتباط موثر با تیم محتوا به‌منظور تولید محتوای باکیفیت

درامد سئوکار در ایران

کارشناس سئو به کسی گفته می شود که تمامی اصول سئو را بداند و با به کارگیری تکنیک های سئو سایت را به رتبه های برتر گوگل بیاورد. درامد سئوکار در ایران به عوامل مختلفی بستگی دارد و نمیتوان یک عدد ثابت را به عنوان حقوق کارشناس سئو در ایران اعلام نمود.

هر چه سئوکار تخصص و مهارت بیشتری داشته باشد می تواند به صورت تضمینی کلمات سخت تری را به رتبه های برتر گوگل بیاورد و به سایت کمک کند ورودی بیشتری داشته باشد و از این راه مشتری های سایت را افزایش می دهد.

به این ترتیب می توان گفت هر چه سئوکار تخصصی تر برای پیاده سازی استراتژی سئو که صورت حرفه ای چیده شده است اقدام کند و بتواند کلمات هدف سایت را به رتبه های برتر گوگل برساند می تواند درآمد بیشتری داشته باشد.

استراتژی سئو مانند یک نقشه راه میماند و یک سئوکار حرفه ای این برنامه را با تحلیل و بررسی رقبا و کاربران میچیند و در این برنامه مشخص میکند که قرار است از چه تکنیک هایی استفاده کند.

به طور کلی میتوان گفت درآمد سئوکار در ایران به صورت میانگین از 7 میلیون تومان به بالا می باشد و هر چه سئوکار سابقه درخشان تری داشته باشد می تواند درآمد بسیار بالاتری داشته باشد.

البته شما باید این نکته را بدانید که اگر متخصص سئو به صورت فریلنسری کار کند درآمد او می تواند بسیار با این عدد تفاوت داشته باشد و این عدد صرفا حقوق سئوکار در شرکت های سئو به صورت متداول و متعارف می باشد.

درآمد کارشناس سئو چقدر است؟

بعد از گذراندن دوره سئو حالا نوبت کسب درآمد از سئو است. برای بررسی میزان درآمد سئوکار یا متخصص سئو باید در ابتدا متخصصین سئو را به سه دسته تقسیم کنیم:

  • کارشناسان سئو که خودشان یک شرکت یا تیم دارند
  • کارشناسان سئو که به صورت آزاد کار یا فریلنسر کار میکنند
  • کارشناسان سئو که قصد استخدام در یک شرکت یا تیم را دارند

درآمد کارشناس سئو برای استخدام در شرکت ها

برای بررسی میزان درامد سئوکار که قصد استخدام در شرکتی را دارد، به جای تئوری پردازی اجازه دهید با هم چند نمونه درخواست استخدام سئوکار را بررسی کنیم. توجه داشته باشید مبالغ گفته شده مربوط به خردادماه سال 1400 بوده و برای ماه های ابتدایی استخدام است. (به این معنی که معمولا در شرکت ها بعد از مدتی حقوق افزایش می یابد).

آمار پایین مربوط به آگهی های استخدامی سایت جابینجاست:

تکین مال: استخدام متخصص سئو درامد سئو از 7,000,000 تومان

آژانس سئودو: استخدام مدیر سئو درآمد ماهانه از 7,000,000 تومان

دیکوینکس: استخدام متخصص سئو درآمد ماهانه از 10,00,000 تومان

علاوه بر اینها، مجموعه هایی مثل میهن بلاکچین، ایران سایت و کلینیک تهرانی هم در سایت جابینجا آگهی های استخدامی منتشر و اقدام به استخدام سئوکار با درآمد ماهانه بین 7 تا 8 میلیون تومان کرده اند. البته دقت کنید، همین حالا در سایت های استخدامی مثل جابینجا یا ایران استخدام، آگهی هایی هستند که اقدام به استخدام سئوکار با درآمد بین 4 تا 5 تومان کرده اند. بنابراین الزاما هم درآمد سئوکار در شرکت ها 7 میلیون به بالا نیست.

میانگین حقوق سرپرست سئو

سرپرست سئو زیر نظر مدیر دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارد. طراحی و تعیین استراتژی سئو به عهده سرپرست سئو است.سرپرست سئو وظیفه تعیین تعیین بودجه برای تبلیغات، وب سایت، رپورتاژ آگهی، و شبکه های اجتماعی، تعیین بودجه تولید محتوا و ارزیابی کیفی وب سایت برای ایجاد تعامل آسان و بهتر با کاربران را به عهده دارد.

  • سرپرست سئو به تمام مراحل و مهارت انجام کار سئو آشنایی دارد، تا بتواند با هدایت و راهنمایی تیم سئو، بهترین راهکار را به عنوان KPI‌ طراحی کند.
  • سرپرست سئو باید مهارت مدیریت تیم و نظارت بر عملکرد آنها در انجام کار را داشته باشد.
  • سرپرست سئو محتواها را بررسی و هر بار فرصت ها و راه حل های منطقی برای رسیدن به درآمد بالا را شناسایی و با مدیر دیجیتال مارکتینگ مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌دهد. برای اینکار نیاز به مهارت حل مسئله دارد.
  • سرپرست سئو قادر باشد بتواند تحقیق کلمات کلیدی انجام داده و بهترین کلمات از نظر معنایی و جستجو مطابق با حوزه کسب و کار را تعیین کند.

میانگین حقوق سرپرست سئو بسته به تجربه و مهارتی که کسب کرده است و نسبت به سازمانی که به کار مشغول می شود بین 14 تا 20 میلیون تومان برای سال 1401 پیش بینی می‌شود. فشار بیشتر عملکرد تیم سئو روی سرپرست سئو از بابت نتیجه کار وجود دارد.

میانگین حقوق مدیر سئو

مدیر سئو زیر نظر سرپرست سئو فعالیت دارد. به عبارتی مدیر سئو وظیفه نظارت بر اجرای استراتژی سئو با تیم سئو و چگونگی انجام آن مطابق KPI‌ ارایه شده توسط سرپرست سئو است. مدیر سئو نسبت به سرپرست سئو دغدغه فکری پایینتری به دلیل اجرای میدانی سئو دارد.

  • مدیر سئو موظف است بر کمپین های سئو که هزینه بر است، مطابق اهداف کاری سایت ( سازمان یا کسب و کار ) در حوزه فروش محصول یا خدمات است، نظارت و کنترل داشته باشد. آنها را پیگیری کرده و نتیجه را به اطلاع برساند.
  • مدیر سئو باید بتواند هماهنگی بین اعضای تیم سئو KPI‌ها را مدیریت کرده و به صورت هفتگی و ماهیانه خروجی تیم را تحلیل کرده و برای سرپرست سئو جهت آنالیز قرار دهد.
  • مدیر سئو موظف است برای بهبود و تسریع کار تیم سئو راهنمایی و مشاوره های لازم را ارایه دهد.

حقوق مدیر سئو بین 9 تا 14 میلیون تومان بسته به سازمان کاری متغیر است.

حقوق مدیر سئو تکنیکال سئو

افرادی که کار سئو تکنیکال انجام می دهند مهارت بیشتری نسبت به برنامه نویسی سایت چه به صورت Fornt end یا front back دارند. به عبارتی مدیر سئو تکنیکال وظیفه بررسی کدهای وب سایت از سمت کاربر و بهینه سازی کدها برای موتورهای جستجو را به عهده دارد.

مدیر سئو تکنیکال که به عنوان مشاور سئو هم شناخته می شود، کاری به نحوه اجرای سئو ندارد و تنها وظیفه او بهینه سازی کدهای قالب و سیستم مدیریت سایت و چگونگی ارایه آن برای کاربران سایت را به عهده دارد. مدیر سئو زیر نظر مدیر سئو فعالیت می‌کند.

تنظیم نمایش نسخه موبایل و ویندوز و همچنین چگونگی جایگذاری و نمایش متن و رسانه ها به عهده سئو تکنیکال است. مدیر سئو تکنیکال باید بتواند روی معماری سایت مهارت داشته باشد. به عبارتی کدها را آنچنان بهینه سازی کند تا بتواند بیشتری ورودی ارگانیک را داشته باشد. ایرادات و باگ های کد نویسی را گرفته و کدهای آن را بهبود ببخشد.

مدیر سئو تکنیکال بسته به مهارت خود در حوزه سمت کاربر Front end یا front back سمت سرور با میانگین حقوق 9 تا 15 میلیون تومان درآمد دارد. چنانچه بتواند به مهارت کامل developer را داشته باشد حقوق وی تا 20 میلیون و بیشتر قابلیت افزایش دارد.

درآمد سئوکار از مشاوره سئو

مشاوره سئو برای افرادی مناسب است که سالها در امر انجام پروژه های مختلف فعالیت کرده اند و یا اینکه به عنوان مشاور آموزش های سئو با شرکت ها و افراد مشغول به کار شود. مشاور سئو یک فردی است که با تمامی مهارت های سئو و نحوه اجرای صفر تا صد آن آشنایی دارد.

تمام مهارت های سئو را آشنا است و می تواند برنامه کاری یک تیم سئو را مشاوره دهد. رقبای کسب و کار را شناخته و راهکارهای خریدن در صفحات نخست گوگل، جلوتر از رقبا را پیشنهاد دهد.

مشاورین سئو با سرپرستان و مدیران سئو همکاری دارند. در نحوه طراحی و اجرای استراتژی سئو نقش دارد و کمک و راهنمایی ها لازم برای اجرای درست برنامه سئو را ارایه میدهند. مشاورین سئو به صورت ساعتی کار می‌کنند و ممکن است به ازای هر ساعت کار مشاوره مبلغی را درخواست کنند. حقوق مشاور سئو ساعتی بین 1 تا 2 میلیون تومان متغیر است.

کسب درآمد از سئو با آموزش

یکی از روش هایی که درآمد بالایی را به ویژه برای متخصصان حوزه سئو به همراه دارد فروش دوره های آموزش سئو است. ساده ترین روش کسب درآمد از سئو همین روش است چرا که یکبار دوره آموزشی را تدیون می کنید و به تعداد زیاد آن را به فروش می رسانید. سپس فقط پشتیبانی و بروزرسانی محتوا باید انجام بگیرد و تمام… البته همین موضوع هم سختی های خود را دارد.

اگر قصد دارید از این روش کسب درآمد کنید سه راه دارید:

  • راه اندازی پیج اینستاگرام: برای شروع می توانید به دوره آموزش بلاگری مراجعه کنید.
  • رتبه گرفتن روی کلمه آموزش سئو: نیاز به تجربه بالا یا سرمایه بالا دارد.
  • تبلیغ دوره آموزشی: می توانید تبلیغات برونسپاری کنید یا در مقاله های مرتبط سایتتان دوره را تبلیغ کنید.

درآمد سئو از اسپانسری

این روش برای سئوکار های مطرح می باشد و درآمد بالایی دارد. سئو کار های حرفه ای به خاطر تاثیر گذاری که در جامعه طراحی سایت و سئو دارند افراد خیلی زیادی پیشنهاد اسپانسری به آنها می دهند. مثلا شرکت هاستینگ x به سئو کار y مبلغی را می پردازد تا آنها را به عنوان هاست مناسب سئو سایت از نظر سرعت و… معرفی کند.

کسب درآمد سئو کار با ساخت ابزار

اگر سئو کاری هستید که به زبان های برنامه نویسی تحت وب یا پایتون به صورت کامل تسلط دارید یک فرصت شغلی پول ساز در انتظار شماست. شما می توانید به دانش سئویی و توانایی برنامه نویسی ابزار های آنالیز سئو طراحی کنید. سپس در صورتی که ابزار شما فرآیند سئو را برای سئو کاران ساده تر کند می توانید پنل های مختلف استفاده از ابزارتان را بفروش برسانید.

درآمد سئوکار مبتدی

سئوکار مبتدی به کسی گفته می شود که به موضوعات کلی سئو مسلط است ولی هنوز نمونه کار ندارد یا اگر هم دارد قدرتمند نیست. این دسته از سئو اران برای انجام سئو پایه یا بالا آوردن کلمات کلیدی آسان استخدام می شوند.

درآمد سئوکار مبتدی: ۱ الی ۳ میلیون

سئوکار حرفه ای سئوکار

حرفه ای تمامی نکات سئو را می داند و همچنین چندین نمونه کار دارد. سئوکار حرفه ای نحوه کار تمامی الگوریتم های شناخته شده گوگل را می داند اما هنوز نمی تواند به خوبی الگوریتم های جدید را شناسایی کند و از آن در راستای بهبود رتبه سایت تارگت استفاده کند.

درآمد سئوکار حرفه ای: ۵ تا ۱۰ میلیون

درآمد متخصص سئو

متخصص سئو بیشترین درآمد در بین دیگر سئوکاران را دارد. بریم که حرفه های این دسته از سئوکاران را بهفمیم: علاوه بر تمامی حرفه های متخصص سئو حرفه ای به صورت کامل می تواند الگوریتم های جدید را شناسایی کند می داند کجا چه کاری را برای افزایش رتبه تارگت خود و نمونه کار های زیاد و البته قدرتمندی دارد. مثلا کار در سایت های مطرح ایران یا اینکه بالا آوردن یک سایت روی کلمه کلیدی خیلی دشوار و… بشترین تفاوت متخصص سئو با سئوکار حرفه ای در تجربه و نمونه کار های او هست.

مبالغی که در بالا گفته شد مختص استخدام است.

درآمد سئوکاران (آنالیز سایت)

یکی دیگر از روش های کسب درامد سئوکاران آنالیز سایت ها و ارائه لیست کاملی از مشکلات یک سایت است. این روش کسب درآمد هم با توجه به حرفه سئوکار دارای مبلغ متغیری است که در ادامه آنها را بیان می کنیم.

  • پولی که سئوکار کارآموز از آنالیز سایت به جیب می زند: ۵۰۰ هزار تومان الی ۱ میلیون
  • درآمد سئوکاران مبتدی از آنالیز سایت:۱ میلیون الی ۲ میلیون
  • ·          میزان کسب درآمد سئوکار حرفه ای از آنلایز سایت:۲ میلیون الی چهار میلیون
  • مقدار درآمدی که سئوکار متخصص از آنالیز سایت به دست می آورد: چهار میلیون به بالا

قیمت های بالا با در نظر گرفتن یک سایت متوسط اعلام شده است. قیمت ها با توجه به بزرگی سایت متغیر هستند.

در آمد سئوکار با سئو تکنیکال

این روش کسب درآمد کمی کم رنگ است و بیشتر برنامه نویس های تحت وب به سمت این روش می روند آما گاها سئوکار نیز این کار را انجامی می دهند. سئو تکنیکال چیست؟ سئو تکنیکال به موضوعات فنی وبسایت اشاره دارد مواردی مثل سرعت لود بالای سایت و تمیز بودن سورس به این روش سئو بر میگردد.

درآمد سئوکارن از سئو تکنیکال: ۱ الی ۴ میلیون برای سئوکارن کار آموز مبتدی و حرفه ای میزان درآمد سئو تکنیکال برای سئوکاران متخصص از ۴ میلیون به بالاست.

چرا یکی ۳ میلیون و یکی ۱۰ میلیون؟

اینکه ۳ میلیون میگم زیاد توجه نکنید، صرفا یک عدد گفته شد تا یک ذهنیت کلی داشته باشید. و اینکه میگم متخصص سئو هم زیاد به قیمت ربطی نداره، متخصص سئو میتونه ۳ میلیون بگیره و یک متخصص سئو با همون سطح علمی میتونه ۱۰ میلیون بگیره. حالا فرق اینا چی هست؟

دومی بازاریاب خوبی هست و به خوبی خودش رو نشون داده و ترفندهای بازاریابی رو حداقل برای برند کردن خودش میدونه. این موضوع توی همه کسب و کارها دخیل هست، دیدیم خیلی ها سطح عملی بسیار پایین دارن ولی خوب درامد دارن مثل اکثر بازاری ها، خب علت همین هست که اونا خوب میتونن مشتری پیدا کنن و خوب میتونن مشتری رو قانع کنن و خوب میتونن مشتری نگه دارن و خوب میتونن مشتری رو راضی کنن و از همین طریق خوب میتونن از مشتری به مشتری های دیگه برسن.

ولی این پایان ماجرا نیست، حالا اگر همین متخصص سئو بیاد یک سری موارد یعنی دانش بیشتر، تعهد بیشتر و دلسوزی بیشتر روی پروژه هاش داشته باشه این ۱۰ میلیون میتونه به ۳۰ و ۵۰ میلیون هم برسه.

چرا یکی ۱۰ میلیون و یکی ۵۰ میلیون؟

فرق کسی که ۳ میلیون میگرفت و کسی که ۱۰ میگرفت رو گفتم، حالا میخوام با یک مثال واقعی به شما بگم. مثلا همین سایت میزفا.

تقریبا سال ۹۵ و ۹۶ بود که ما یک سری پروژه سئو گرفتیم و الان نزدیک به چند سال است که همون پروژه های سال های قبل رو داریم اجرا میکنیم و فقط یک پروژه جدید در سال ۹۷ اضافه شده و هر کسی درخواست پروژه سئو در میزفا تو سال ۹۸ میده رد میکنیم چون مشتری های قدیمی ما شدن رفیق های خوب الان ما. یک فرآیند برد برد است وقتی خوب باشی با مشتری.

درآمد سئو در تهران و شهرستان‌ها

نکته ای که خیلی مهم است درآمد یک سئو کار بسته به شهر خیلی تفاوت دارد. مثلا در تهران یک کارشناس سئو می تواند قرارداد 14  تا 18 میلیون هم ببندد. در حالی که این رقم در شهرستان ها ممکن است 6 تومان نهایت 7 تومان باشد که این مبلغ بسته به درآمد اقتصادی هر منطقه متغیر است.

کارآموز سئو در شهرستان کمترین حقوق را دریافت می‌کنند. علت هم به دلیل مبتدی بودن و عدم تجربه است که در مقاله گفته شد باید برای رسیدن به پله های بالا از پله های پایین شروع کنید.

اما مهارت هایی که یک سئو کار دارد و تجربه آن در میزان حقوق درآمدی تعیین کننده است. بسته به نوع و مهارت مذاکره خود می تواند در زمان مصاحبه استخدامی این موارد را به شرکت استخدام کننده اعلام کند.

اگر به عنوان سئو کار قصد استخدام در شرکت و سازمانی را دارید روی حقوق زیاد سفت نگیرید. چرا که بعدا با اثبات توانایی کار تیمی و نتیجه کار می توانید قرارداد خود را افزایش دهید. شرکت‌ها در استخدام سئو کار از قراردادهای کوتاه مدت استفاده می‌کنند و این یک فرصت عالی برای شما محسوب می شود.

درآمد کارشناس سئو در نهایت چقدر است؟

یک کارشناس سئو موفق و حرفه ای میتونه بعد از 5 سال تجربه، هم مشاوره بده، هم تیم انجام پروژه تشکیل بده، هم آموزش بده و هم حداقل در 1 پروژه بصورت درصدی سهیم باشه.

با توجه به این موارد، من درآمد ماهانه حدود 50 میلیون تومان رو به شکل واقع بینانه برای یک کارشناس سئو در نظر می گیرم که قطعا میتونه این عدد تا 70 80 میلیون تومان هم برسه. همینطور ممکنه برای بعضی از کارشناسان سئو هم روی ماهانه حدود 25 تا 30 میلیون تومان وایسه. (این درآمد ها با توجه به تاریخ 17 مهر 1401 هستند.)

برای داشتن درآمد بالا باید چی داشته باشیم؟

  • دلسوزی و شوق
  • تخصص و مهارت
  • تعامل و پشتیبانی

فاکتورهای تعیین‌کننده‌ی

درآمد سئو کار درآمد کارشناس سئو و سئو کار مبلغ مشخصی نیست و نمی‌توان گفت که کدام‌یک حقوق بیشتری دریافت می‌کنند. میزان درآمد سئو کار و کارشناس سئو به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد؛ مثلا موقعیت مکانی. حقوق این افراد در کشوری مثل آمریکا مسلما بسیار بیشتر از ایران خواهد بود. در ایران نیز کسانی که در شهرهای بزرگ کار می‌کنند، حقوق بیشتری دریافت خواهند کرد. فاکتور دیگر، مجموعه‌ای است که شخص سئوکار در آن کار می‌کند.

درآمد سئو کار در یک شرکت بزرگ بیشتر از یک شرکت کوچک خواهد بود؛ اگرچه حجم کار نیز به نسبت بیشتر می‌شود. سطح مهارت نیز تعیین‌کننده میزان درآمد کارشناس سئو و سئوکار خواهد بود؛ چون نقش‌هایی که انجام می‌دهند، بر اساس تخصص‌شان ممکن است بیشتر شود و درآمد آن‌ها را افزایش دهد.

حقوق سئوکار فریلنسر

سئوکار فریلنسر به کسی گفته می شود که تعهد کاری نسبت به هیچ شرکت سئو و کارفرمایی ندارد و مستیما با مشتری در ارتباط است.

یک سئوکار فریلنسر می تواند تعداد پروژه های بیشتری نسبت به کارمند سئو داشته باشد و کل درآمد حاصل از سئو سایت را در اختیار داشته باشد. به همین دلیل می توان گفت حقوق سئو کار فریلنسر در مواردی می تواند بیشتر از سئو کاری باشد که تحت نظر کارفرما انجام وظیفه میکند.

به طور کلی در مورد حقوق سئوکار فریلنسر میتوان گفت درآمد او به تعداد پروژه های سئو بستگی دارد و هر چه پروژه های بیشتر و کلمات سخت تری در دست داشته باشد درآمد بیشتری خواهد داشت و به طور میانگین میتوان گفت درآمد سئوکار فریلنسر از 8 الی 20 میلیون تومان متغیر می باشد.

البته شما باید این نکته را در هم نظر داشته باشید که اگر سئوکار فریلنسر مشتری زیادی نداشته باشد و به عنوان یک سئوکار حرفه ای شناخته شده نباشد احتمال سپردن پروژه های تخصصی به او کمتر است و ممکن است از این راه نتواند درآمد بالایی داشته باشد.

به همین دلیل می توان گفت میانگین درآمد سئوکار در ایران از 7 الی 20 25 میلیون تومان می باشد و هر چه فرد حرفه ای تر باشد می تواند درآمد بیشتری داشته باشد.

اگر میخواهید سایت هایتان را با سرعت بیشتری و به صورت تضمینی سئو کنید و از تخصص برترین سئوکاران بهره مند شوید می توانید به صفحه مشاوره سئو مراجعه کنید و هم به عنوان سئوکار و هم به عنوان مشتری بهترین راهنمایی را دریافت نمایید.

درآمد کارشناس سئو صاحب شرکت

خب، بالاخره به سراغ درآمد سئوکارهایی برویم که اقدام به راه اندازی شرکت، استخدام دیگر نیروها و گرفتن پروژه های سئو کرده اند. دقیقا کاری که من در فرین آکادمی کرده ام. ببینید، این موضوع که درآمد چنین سئوکارهایی چقدر است هم دقیقه به اعتماد به نفس، انصاف، نرخ هزینه هایی که دریافت میکنند و… برمیگردد.

اما به طور خلاصه و طبق تجربه، حتی اگر شرکت شما صرفا خدمات سئو سایت را ارائه کند، درآمدتان در نهایت کمتر از 10 میلیون تومان نخواهد بود. حالا اگر مثل ما خدماتی مثل آموزش، طراحی سایت، تبلیغات گوگل، فروش بک لینک و… را هم اضافه کنید که خب قطعا باید منتظر پول های بسیار بیشتری باشید.

برای استخدام سئو به سراغ کدام سایت های استخدامی برویم؟

چند دقیقه به من اجازه بدهید، میخواهم در ادامه چند تا آگهی خنده دار استخدام سئو کار نشان تان بدهم! اولی:

فکرش را بکنید، یک سئوکار با تخصص هایی مثل تولید محتوا، طراحی سایت، امنیت و… صرفا با حقوق 1 الی 2 میلیون تومان فعالیت کند! حالا آگهی بعدی:

سئوکار با 3 سال سابقه و الزاما توانایی رساندن سایت به رتبه 1 گوگل، با حقوق 2 الی 3 میلیون تومان!!! حالا آگهی بعدی:

عملا نام این یکی را نمیشود آگهی استخدام سئو گذاشت، چون قشنگ معلوم است شرکت مورد نظر به دنبال یک آچار فرانسه کم خرج میگردد. اما چرا این آگهی را نشان تان میدهم؟ میخواهم چند نکته مهم را بگویم:

اول از همه اینکه بدانید سئو و بهینه سازی سایت، از جمله مهارت هایی است که مثل طراحی سایت و تولید محتوا و… هنوز کارفرمایان نسبت به اهمیت آن آگاه نیستند. دقیقا همانطور که خیلی از کارفرماها به سراغ طراحان سایت رفته و میخواهند برای شان با 500 هزار تومان سایت بسازند، به سراغ سئوکارها هم می آیند و از آنها میخواهند با ماهی 2/3 تومان سایتشان را به صفحه اول گوگل ببرند. بنابراین این حقوق های بسیار پایینی که در سایت هایی مثل دیوار و شیپور ثبت شده اند را به عنوان معیار درآمد سئوکار در سال 1400 نبینید، بلکه آنها را پای دانش پایین کارفرماهایی بگذارید که به تازگی وارد دنیای وب شده اند.

دوم اینکه اصولا کارفرماهایی که در این حوزه تازه کار هستند، به سراغ سایت های تخصصی استخدامی مثل جابینجا، ایران استخدام و… نمیروند و یک راست آگهی شان را در سایت دیوار و شیپور ثبت میکنند. بنابراین اگر متخصص سئو هستید و دانش کافی دارید، برای استخدام شدن به سراغ سایت های تخصصی استخدامی بروید نه دیوار و شیپور.

و نکته آخر: این شما هستید که درآمد یک سئوکار را تعیین میکنید! یعنی چه؟ ببینید، همین حالا افرادی را میشناسم که از دانشجویان دوره مگاسئو هستند و دانش شان در یک سطح است، اما یکی در یک شرکت با حقوق بسیار پایین کار میکند و دیگری به شکل دورکاری با چند شرکت همکاری دارد و درآمدش بالای 10 میلیون تومان است. بنابراین بدانید تا زمانی که خودتان، خودتان را دست کم میگیرید، انتظاری از کارفرما و دیگر افراد نیست.

خب، اجازه بدهید از بحث درآمد و حقوق یک سئوکار در شرکت ها بیرون آمده و به سراغ درآمد سئوکارهای فریلنسر برویم.

درآمد دلاری سئو

بدون شک، درآمد سئو در این روش بالاتر از سایر روش‌ها است؛ منتهی باید مهارت‌های بیشتری هم داشته باشید. تمام سایت‌ها در سراسر دنیا به این نیاز دارند که با اعمال تکنیک‌های سئو، سایتشان را به رتبه‌های برتر لیست نتایج برسانند. به همین خاطر، اگر یک سئوکار ماهر باشید، به‌‌راحتی می‌توانید با آن‌ها کار کنید.

روش‌های مختلفی هم برای کسب درآمد دلاری از سئو وجود دارد که یکی از ساده‌ترین آن‌ها برای ما، عضویت در آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ خارجی و دریافت پروژه است. این‌گونه به‌ازای هر پروژه‌ای که انجام می‌دهید، مبلغ مشخصی دریافت خواهید کرد.

حقوق سئوکار در این روش به عوامل گوناگونی از جمله نوع سایت یا آژانسی که با آن کار می‌کند، تخصصی که دارد، حجم کار و سایر موارد این‌چنینی بستگی دارد. به همین دلیل، نمی‌توان بازه‌ٔ دقیقی را به‌عنوان درآمد این افراد مشخص کرد؛ اما با توجه به ارزش دلار در کشور، مقدار قابل‌توجهی خواهد بود.

متخصص سئو می‌تواند از طریق روش‌های مختلف درآمد کسب کند. بیایید در بخش بعدی، به چند روش متداول نگاهی بیندازیم.

درآمد متخصص سئو در خارج از ایران

در کشور های خارجی متخصص سئو می توان درآمد بسیار بالاتری نسبت به ایران داشته باشد زیرا حقوق سئوکار به دلار می باشد و با توجه به شرایط اقتصادی درآمد به دلار بسیار بالاتر از درآمد به ریال می باشد. همین امر سبب شده بسیاری از سئوکاران با تسلط به زبان انگلیسی به فکر مهاجرت به کشور های خارجی و یا انجام سئو سایت های خارجی حتی در داخل کشور باشند.

درآمد متخصص سئو در خارج از ایران به تفکیک کشور های محبوب به صورت زیر می باشد:

  • استرالیا: 84256 دلار سالانه
  • کانادا: 68640 دلار سالانه
  • چین: 142494 ین سالانه
  • فرانسه: 46654 دلار سالانه
  • آلمان: 53709 دلار سالانه
  • ایتالیا: 42689 یورو سالانه
  • ژاپن: 5684251 ین سالانه
  • روسیه: 673378 روبل سالانه
  • ایالات متحده آمریکا: 62036 دلار سالانه

بازار کار سئو در کانادا

متوسط حقوق سئو کار در کشو کانادا تقریبا همسطح با حقوق مدیر دیجیتال مارکتینگ محاسبه می شود. مثلا در ایالت هایی مانند کبک ( ۶۰۰۰۰ دلار )، اونتاریو ( ۵۷۰۰۰ دلار ) و بریتیش کلمبیا ( ۵۷۰۰۰ دلار ) برای یک سئو کار حقوق در نظر می گیرند.

اما برای تعیین میانگین حقوق در بازار کار سئو در اروپا قیمت هایی که درج می شود به صورت ساعتی بین 100 تا 150 دلار مشخص می شود. از نظر جمع بندی میانگین حقوق یک سئو کار در اروپا بین 1000 تا 2000 دلار در ماه است. به عبارتی به تومان بی ارزش خود حساب کنیم بین 25 تا 50 میلیون تومان!

بهترین کشورها برای مهاجرت سئوکاران

با توجه به درآمد سئوکار در خارج از کشور خیلی از افراد به فکر مهاجرت به کشور هایی هستند که درآمد سئوکار در آن ها بیشتر باشد و بتوانند در ازای کار مفید درآمد بیشتری داشته باشند. بهترین کشور ها برای مهاجرت سئوکاران بر اساس میزان درآمد به ترتیب کشور های زیر میباشند.

  1. استرالیا
  2. آمریکا
  3. کانادا
  4. آلمان
  5. هلند
  6. انگلیس
  7. اسپانیا
  8. هند

برای هزینه دلاری چگونه از سئو درآمد داشته باشیم؟

می توانید با مراجعه به سایت جاب ویژن رقیب جابینجا نسبت به ارسال رزومه برای شرکت های تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ اقدام کنید. کافیست جستجویی در بین آگهی های استخدام سئو کار بزنید تا آگهی های مختلف نیازمند نیروی کار به صورت دلاری و دورکاری پیدا کنید.

سایت های فریلنسری خارج کشور که می توانید با عضویت در آنها به کسب درآمد دلاری از طریق سو مشغول باشید شامل :

برای کار و استفاده از خدمات فریلنسری این سایت ها لازم است حتما یک حساب پی پال داشته باشید. برای ایجاد حساب پی پال می توانید با شرکت های واسط دلاری قرارداد بسته و یک حساب وریفای شده برای خود بدون نیاز به مراحل پیچیده ایجاد حساب در خارج از کشور اقدام کنید.

هزینه و درصدی که از ارایه این خدمات توسط شرکت های واسط دلاری از شما گرفته می شود نسبت به هزینه عادی مبلغ قابل توجهی نیست و ارزش دارد. شرکت هایی که خدمات پرداخت دلاری و ایجاد حساب را انجام می‌دهند شامل درگاه پرداخت وبمانی ، درگاه پرداخت پرفکت مانی ، درگاه پرداخت پایر ، درگاه پرداخت اسکریل ، درگاه های ویزا کارت و مستر کارت و بسیاری درگاه های دیگر است.

روش‌های کسب درآمد از سئو

زمانی که شما مهارت‌های لازم برای کار در حوزهٔ سئو را به‌صورت کامل فرا می‌گیرید، راه‌های گوناگونی برای کسب درآمد خواهید داشت. هر کدام از آن‌ها هم از نظر شرایط کاری، حقوق و آزادی عمل دارای شرایط متفاوتی هستند؛ از این رو، می‌توانید متناسب به علاقه خود، بهترین شیوهٔ کار در این زمینه را انتخاب کنید. تعدادی از مهم‌ترین روش‌های کسب درآمد از سئو، عبارتند از:

  • کار در آژانس دیجیتال مارکتینگ یا شرکتی خاص
  • ایجاد یک وب‌سایت فروشگاهی و فروش محصولات
  • ارائه خدمات مشاوره سئو
  • ایجاد وبلاگ و کسب درآمد از طریق تبلیغات

کار در آژانس دیجیتال مارکتینگ یا شرکتی خاص

یکی از روش‌های آسان کسب درآمد از طریق سئو، کار در آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ یا شرکت‌‌ها است. با توجه به اینکه کدام روش کارمندی یا فریلنسری را انتخاب می‌کنید، شرایط کاری و درآمد شما متفاوت است. به‌طور معمول، آژانس‌های سئو و دیجیتال مارکتینگ امکان کار به‌صورت فریلنسری را فراهم می‌کنند. شرکت‌ها هم بیشتر روی روش کارمندی تمرکز دارند.

با کار در آژانس‌ها یا شرکت‌ها، علاوه بر کسب درآمد، تجربه‌های جدیدی هم در این زمینه به دست می‌آورید. از آنجایی که معمولاً کارها در این مکان‌ها به‌شکل تیمی پیش می‌روند، با کار تیمی هم بیشتر آشنا خواهید شد و می‌توانید در کارتان پیشرفت کنید.

ایجاد یک وب‌سایت فروشگاهی و فروش محصولات

ایجاد یک سایت فروشگاهی، روشی غیرمستقیم برای کسب درآمد سئو محسوب می‌شود. به این ترتیب که شما ابتدا یک سایت فروشگاهی ایجاد می‌کنید و با دانش و مهارتی که در زمینه سئو دارید، آن را به رتبه‌های برتر لیست نتایج گوگل می‌رسانید. در ادامه، محصولات فیزیکی خود را از طریق آن به فروش می‌رسانید.

در صورتی که تمایل دارید از این روش برای کسب درآمد از سئو استفاده کنید،‌ باید به فاکتورهای زیادی توجه داشته باشید. تعداد رقبای فعال در این حوزه، میزان مهارت آن‌ها در سئوی سایت، نوع محصول و استقبال کاربران از آن مهم‌ترین فاکتورها به شمار می‌آیند.

البته شما می‌توانید به‌جای فروشگاه آنلاین، در زمینه‌های دیگر مانند آموزش فعالیت کنید. به‌طور کلی، شما از دانش خود برای راه‌اندازی یک سایت، کسب رتبه و در نهایت، کسب درآمد بیشتر استفاده می‌کنید.

ارائه خدمات مشاوره سئو

جالب است بدانید، درآمد سئوکار تنها به کارهای عملی و پروژه‌هایی که انجام می‌دهد، محدود نمی‌شود؛ بلکه متخصصان سئو می‌توانند مهارت خود را در اختیار دیگران قرار دهند و از این طریق درآمد کسب کنند. در واقع، این افراد به سایر کسب‌وکارها مشاوره می‌دهند تا بتوانند وب‌سایتشان را به رتبه‌های برتر در لیست نتایج گوگل برسانند.

تحقیق کلمات کلیدی، تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، بررسی کیفیت انواع سئو در وب‌سایت و ارائهٔ راهکارهایی برای بهبود آن و تحلیل رقبا از جمله وظایف مهم مشاور سئو محسوب می‌شوند. انجام صحیح این وظایف توسط متخصص سئو، در نهایت به بهینه‌سازی سایت هدف و بهبود رتبهٔ آن منجر می‌شود.

برای دریافت خدمات مشاوره سئو رایگان وارد وب سایت آریا تهران شوید.

ایجاد وبلاگ و کسب درآمد از طریق تبلیغات

پست‌های وبلاگ اهمیت زیادی برای کاربران دارند؛ به‌خصوص اگر محتوایی ارزشمند، مفید و کاربردی را در اختیار آن‌ها قرار دهند. زمانی که تسلط خوبی بر مهارت‌های سئو داشته باشید، می‌توانید یک سایت وبلاگ ایجاد کنید و کلمات کلیدی متعددی را به رتبه‌ٔ اول لیست نتایج گوگل برسانید.

شما در انتخاب زمینهٔ فعالیت وبلاگتان کاملا آزاد هستید و می‌توانید حوزه‌های مد و زیبایی، فناوری، علمی و یا سایر موارد را انتخاب کنید.

نکتهٔ مهم در انتخاب موضوع وبلاگ، توجه به رقبای موجود در این زمینه، میزان علاقهٔ کاربران به این حوزه و ترافیک موجود است. بعد از اینکه وبلاگتان را ایجاد کردید و به ترافیک مناسبی رسیدید، می‌توانید با انتشار رپورتاژ آگهی، تبلیغات بنری و سایر انواع تبلیغات آنلاین، از سئو درآمد کسب کنید. البته به این موضوع هم توجه داشته باشید که تولید محتوا و پست‌های وبلاگ مناسب، در ابتدا به صرف زمان و هزینه نیاز دارد.

امکان به‌کارگیری این روش‌ها هم در سایت‌های داخلی و هم وب‌سایت‌های خارجی وجود دارد؛ بنابراین اگر دنبال کسب درآمد دلاری با سئو هستید، باید سراغ آژانس‌ها و شرکت‌های خارجی بروید یا وب‌سایتی به زبان خارجی برای خود ایجاد کنید.

برترین روش کسب درآمد از سئوکاران

بالاخره به برترین روش کسب درآمد سئوکاران می رسیم. این روش کسب درآمد چیزی نیست جز: از طریق گوگل ادسنس. شاید با گوگل ادسنس آشنایی داشته باشید. گوگل ادسنس همان تبلیغات گوگل است. کاری که سئوکار برای کسب درآمد از این روش انجام می دهند به این صورت است که ابتدا یک سایت انگلیسی با صفحه اصلی انگلیسی راه اندازی می کنند. سپس داخل آن محتوا منتشر می کنند و آن را بالا می اورند. در مرحله بعدی که سایت به بازدید روزی ۱۰۰۰ تا رسید می توانند با این روش حدود ۴۰۰ میلیون به بالا کسب درآمد کنند.

تخصص های متخصص سئو

یک سئوکار باید به تمام اصول و تکنیک های سئو مطابق با جدیدترین آپدیت های الگوریتم های گوگل مسلط باشد و باید در این زمینه تجربه کافی داشته باشد. مهمترین مهارتی که سئوکار باید داشته باشد این است که مانند یک بازاریاب باید بتواند کاربران بیشتری را به سایت هدایت کند و آن ها را به مشتری تبدیل کند.

در این زمینه بازاریابی سئو مطرح می شود که برای اطلاعات بیشتر در مورد این مهارت می توانید مقاله بازاریابی سئو چیست را مطالعه کنید.

از دیگر مهارت هایی که سئوکار باید بلد باشد تا بتواند درآمد بالایی داشته باشد تکنیک های سئو داخلی،خارجی، تکنیکال و نحوه تولید محتوا سئو شده، سئو تصاویر، الگوریتم های گوگل و ابزار های سئو و ده ها مورد دیگر می باشد.

به طور کلی یک سئوکار باید به صورت مداوم آموزش ببیند و دانش خود را به روز کند تا بتواند بالاترین حقوق سئوکار را به خود اختصاص دهد.

تشخیص سئوکار واقعی

برای آن که بتوانید میانگین حقوق سئوکار را داشته باشید باید به عنوان یک سئوکار واقعی مشغول فعالیت باشید. یک سئوکار واقعی اول از همه دارای رزومه کاری و سابقه درخشان می باشد. شما به عنوان یک سئو کار باید کلماتی که روی آن ها کار کرده اید و آن ها را به صفحه اول گوگل آورده اید مانور دهید. نمونه کار ها و پروژه های سئوکار بهترین راه برای تشخیص سئوکار واقعی است.

سئو کاری که تجربه و تخصص کافی ندارد نمیتواند رزومه کاری خوبی ارائه دهد و همین مورد بهترین فاکتور برای شناسایی سئوکار حرفه ای باتجربه می باشد.

یک متخصص سئو باید چه تخصص هایی داشته باشد؟

خب در مورد حقوق سئوکار صحبت کردیم اما یک متخصص سئو باید چه مهارت هایی داشته باشد؟ اینکه در آگهی های استخدام از افراد خواسته میشود تا یک همه چیز دان باشند ، یک درخواست غیرمنطقی است و معمولا هم افرادی به این سبک آگهی ها جواب میدهند که از هر چیز فقط در حد یک مطالعه اطلاعات دارند.

اما یک متخصص سئو به طور معمول چه علومی را میداند و چه مهارت هایی باید داشته باشد:

  • تسلط کامل بر سئو محتوا
  • برنامه ریزی و ارائه پلن سئو
  • توانایی تولید محتوای سئو شده برای شرایط خاص
  • رفع ایرادات سئو داخلی
  • تسلط بر ابزار سرچ کنسول گوگل
  • تسلط نسبی بر ابزار گوگل آنالیتیکس
  • انجام کامل سئو خارجی از جمله لینک بیلدینگ ایمن، افزایش سوشیال سیگنال و …
  • تسلط بر اصول افزایش سرعت ترجیحا تسلط بر “اصول” CMS مورد استفاده شما
  • تسلط کامل بر تحقیقات کلمات کلیدی
  • داشتن نمونه کار قابل قبول

چگونه سئو کار شویم؟

برای تبدیل شدن به یک سئو کار یا متخصص سئو حرفه ای، چندین راه وجود دارد که باید در یک مطلب جداگانه مفصلا در مورد این مبحث صحبت کنیم.

در اینجا به صورت خلاصه این راه ها را با هم بررسی میکنیم:

  • یادگیری به صورت تجربی و با سعی و خطا
  • استفاده از مطالب رایگان فارسی و انگلیسی ( برای این منظور وارد صفحه آموزش سئو شوید)
  • شرکت در دوره های حرفه ای سئو
  • شرکت در دوره کارآموزی ( برای این منظور وارد سایت شرکت دیجیتال مارکتینگ ATGO شوید)

حالت اول بیشتر برای افرادی که سن پایینی دارند توصیه میشود. چرا که این راه زمان زیادی برده و برای حرفه ای شدن به سال ها وقت نیاز دارید.

به عنوان کسی که از در ابتدا از روش دوم یعنی استفاده از مطالب رایگان در اینترنت استفاده میکرد به شما این تجربه را منتقل کنم که این مسیر 3 مشکل دارد:

  • آموزش های رایگان در اینترنت پراکنده بوده و سرعت یادگیری را کاهش میدهند.
  • بعضی از نکات حرفه ای و خاص در آموزش های رایگان به این راحتی ها پیدا نمیشود. (حداقل من در چند سال پیدا نکردم.)
  •  
  • بخش مهمی از آموزش، پشتیبانی آن است که در آموزش های رایگان عملا یا وجود ندارد یا قابل مقایسه با پشتیبانی دوره ها نیست.

به هر حال اگر قصد هزینه کردن برای یادگیری را ندارید، از آموزش های رایگان حتما استفاده کنید و فقط با سعی و خطا جلو نروید.

راستی برای آموزش های رایگان پیشنهاد میکنم بخش مقاله درباره سئو وب سایت آموزشگاه آریا تهران که شامل آموزش های سئو و دیجیتال مارکتینگ میشود را دنبال کنید . همچنین در بین منابع خارجی ویدیو های White Board Friday از مجموعه آموزش های Moz هم میتوانید از اینجا دنبال کنید.

به عنوان یک سئوکار مبتدی، از کجا شروع کنم؟

تا اینجا به طور کامل با درآمد سئوکارها آشنا شدیم. اما اجازه بدهید یک نکته مهم را هم بگویم: اگر به تازگی وارد دنیای سئو شده اید، تخصص کافی ندارید و هنوز به نظر خودتان نیازمند این هستید که موضوعات مختلف مرتبط را یاد بگیرید، بهتر است فعلا به دنبال درآمدهای زیادی از سئو نباشید.

مسیری که در این شرایط من به شما پیشنهاد میکنم، این است که به سراغ یک شرکت رفته و به عنوان کارآموز سئو در آن چند ماهی فعالیت کنید. یا اینکه اگر تخصص تان بیشتر از چیزی است که بخواهید به شکل کارآموزی فعالیت کنید، برای بالا رفتن اعتماد به نفس و ساخت نمونه کار، به سراغ یکی از همین شرکت هایی بروید که سئوکار خیلی متخصصی نیاز ندارند و با آنها در حد چند ماه همکاری کنید.

البته دقت کنید، استخدام در شرکت هایی که مدیران آنها دانش کافی در مورد سئو ندارند و تصور میکنند شما باید سریعا سایت شان را به صفحه اول برسانید، کاملا کار اشتباه است.

علاوه بر همه اینها، اگر هیچ کدام از این گزینه ها را دوست نداشتید، یک پیشنهاد دیگر برای تان دارم. این پیشنهادی است که به دانشجویان دوره مگاسئو میکنم:

یک سایت وردپرسی برای خودتان بسازید، آن را روی چندین کلمه نه چندان سخت و نه خیلی آسان سئو کنید. به این ترتیب هم اعتماد به نفس تان بالا میرود و هم نمونه کاری خواهید داشت که بتوانید به کمکش در آینده پروژه های سئو گرفته یا در شرکت های بزرگ استخدام شوید.

خب، دیگر از مبحث درآمد سئو خارج شویم و به سراغ اطلاعات عمومی برویم. در ادامه مقاله همانطور که آن ابتدا هم گفتم، میخواهم کمی در مورد خود سئوکارها، تخصص های لازم آنها و… صحبت کنم. با من همراه باشید.

سوالات متداول

درآمد سئو در ایران چقدر است؟

درآمد سئوکار به‌صورت کارمندی به‌طور میانگین، حدود ۸ تا ۹ میلیون است. درآمد سئوکار فریلنسر به تعداد پروژه‌های او بستگی دارد. طبق آخرین نظرسنجی، درآمد هر سئوکار فریلنسر به‌ازای هر پروژه ۲/۷ میلیون تومان است.

یک متخصص سئو از طریق چه روش‌هایی می‌تواند درآمد کسب کند؟

کار در آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ یا کسب‌وکارها، ارائهٔ خدمات مشاوره و راه‌اندازی سایت شخصی یا فروشگاهی

منابع:

منبع: درامد سئوکار در ایران

منبع: سئو چیست و چه کاربردی دارد

منبع: مدرک بین المللی سئو

منبع: دانلود فیلم آموزش کامل سئو

منبع: مشاور سئو چیست

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email